Hållbara transporter

Mot nollutsläpp med gasdrivna lastbilar

Hållbara transportlösningar är fordonsbranschens största och viktigaste utmaning idag och många år framöver. I och med lanseringen av gasdrivna lastbilar för fjärrtransporter – Volvo FH LNG och Volvo FM LNG – tog Volvo Trucks ett viktigt steg mot hållbara transporter. 2028 fick uppdraget att skapa kommunikation som stöttar försäljningen och stärker Volvo Trucks miljöposition.

Utmaning

Gasdrift har tidigare inte passat för tunga godstransporter över långa sträckor på grund av begränsad prestanda. Med Volvo Trucks innovativa motorteknologi blev det plötsligt möjligt. Transportföretag kan nu sänka sina utsläpp av CO2 med upp till 20 procent direkt genom att köra med naturgasdrivna lastbilar istället för dieseldrivna. Utan att behöva kompromissa med den viktiga produktiviteten. 20 procent är ett viktigt steg på vägen mot hållbara transporter. Men vad som är ännu viktigare är stegen som blir möjliga att ta efter det här. 

Vad vi gjorde

Kommunikationen skulle fungera både mot vana lastbilsköpare, men också mot en ny kundgrupp – stora transportköpare. Vi skapade ett kommunikationskoncept ”Same. But different.” som bygger på att de gasdrivna lastbilarna presterar och levererar på precis samma sätt som de dieseldrivna, men med ett mindre utsläpp av CO2. Konceptet genererade ett antal intressanta argument för kunder som på ett trovärdigt sätt vill minska sin miljöpåverkan utan att behöva kompromissa. För att understryka ”Same. But different.” skapade vi även ett bildmanér som visade upp Volvolastbilarna på ett mer syftesdrivet sätt –hjältar som jobbar med effektiva och hållbara transporter.

Utöver det såg vi även att ett sånt budskap behöver behövde laddas med ett löfte framåt för att positionera Volvo Trucks som en partner att välja för framtiden. Därför utvecklade vi ett stödargument som signalerar att det här bara är det första steget på en resa mot nollutsläpp och klimatneutrala hållbara transporter: ”Towards zero emissions.” De nya lastbilarna kunde dessutom köras på biogas och då få en helt fossilfri drift, vilket ger löftet substans.

Leveransen

Konceptet gestaltade vi i ett antal uttag för olika kanaler för att skapa uppmärksamhet och intresse:

  • En landningssida på Volvo Trucks marknadssajter och globalsajt.
  • Redaktionellt innehåll på Volvo Trucks webb.
  • SoMe-innehåll som driver trafik till webben.
  • Presentationsmaterial för säljare.
  • Tryckta översikter att för intressenter.
  • Produktguider.
  • Digitala och printade annonser.

Resultat

Lanseringen av de nya gasdrivna lastbilarna gav ett stort genomslag. Framförallt hos företag och transportköpare som ser värdet av att minska sin miljöbelastning. En av de första att välja Volvo FH LNG var den svenska dagligvarukedjan Axfood.

– Klimatfrågan är enormt viktig för oss. En stor fördel med flytande biogas är att den främst tillverkas av avfall, men även att man kan ersätta dieseln i de största lastbilarna som kör längst sträckor och därmed förbrukar mest energi. Det bidrar även till renare miljö i storstäderna eftersom vi på detta sätt minskar antalet dieselbilar, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

 

 

Vill du veta mer om fördelarna med att titta ännu längre framåt?

Kontakta Anders
Gå tillbaka