Bygglogistik

Ompositionering och nya kommunikationsvägar

Genom ett gediget förändringsarbete – både internt och externt – hjälpte vi Bygglogistik att förenkla och förtydliga sitt erbjudande, kommunicera med sina kunder genom hela köpprocessen, rekrytera nya medarbetare och etablera sig som experten i sin bransch.

BAKGRUND

Höga krav och låg kännedom

Byggbranschen står inför många utmaningar. Mycket ska byggas, vilket betyder att det hela tiden behövs bemanning. Och rätt bemanning. För att inte tala om kraven på hållbarhet, effektivitet och säkra arbetsplatser. Det här är Bygglogistik kommer in. Med sina tjänster för smartare bygglogistik vill de förändra branschen – både för människor och miljö. Men det är en komplex fråga, och de långa köpprocesserna inom den här formen av B2B kräver långsiktigt arbete, tålamod och tydlighet. Vet beställarna ens hur mycket pengar och utsläpp de hade kunnat spara på att planera in sina transporter bättre?

UTMANINGEN

Gå från traditionell B2B-kommunikation och locka nya talanger

Bygglogistiks kommunikation och erbjudande behövde uppdateras och formuleras för att passa bättre in idag. De behövde äga den nya rollen som expert inom sin nisch – och visa på de ekonomiska, miljömässiga och arbetsmiljörelaterade fördelarna med att anlita Bygglogistik redan tidigt i processen. Dessutom stod Bygglogistik, precis som alla andra företag i byggbranschen, inför en annan stor utmaning: att hitta och knyta till sig nya medarbetare.

>
>
DET GJORDE VI

Strategisk ompositionering

Vi utvecklade och förtydligade erbjudandet, varumärket och kommunikationsplattformen – den långsiktiga strategiska kommunikationen. Budskap och uttryck fick sig en uppdatering för att svara upp mot samhällsutvecklingen och hitta Bygglogistiks plats i den cirkulära ekonomin. De behövde definiera sitt “why”, sitt högre syfte. De behövde bli ett ”civic brand” – fullt ut.

DET GJORDE VI

Förändringsarbete och digital transformation

Detta krävde såklart både ett internt och externt förändringsarbete. Med tydliga visioner, målbilder, events och ett stort fokus på employer branding förankrades en intern stolthet – som behövs för att i sin tur attrahera potentiella medarbetare. Den satta omnichannel-strategin bäddade för effektiv marknadsföring och nya vägar att nå målgrupperna. Bygglogistik skulle befinna sig på alla platser i kundresan – i rätt tid, med rätt budskap till rätt målgrupper.

IMG_0814
IMG_0825
IMG_0940
IMG_0952
IMG_0883
IMG_0857

Det nya Bygglogistik lanserades i början av 2017 med en intern lanseringsfest, där introduktion av det nya uttrycket och avtäckning av den nya webbplatsen samt intern aktivering av konceptet stod på schemat. Resultatet? Stort engagemang bland Bygglogistiks medarbetare, både de som var på plats och de som deltog via länk eller livesändningen i sociala medier.

 

 

Som en del utav digitaliseringsprocessen lanserade Bygglogistik världens första logistikkalkylator. Med den kan beställare av byggprojekt ta ett helhetsgrepp på trafiken på och runt byggarbetsplatsen – ett första steg mot smartare, hållbar logistik. Och ett perfekt sätt för Bygglogistik att nå sin målgrupp på nya sätt, visa på framåtrörelse och samla in nya, heta leads.

 

 

DET GJORDE VI

Affärsdrivande och engagerande kommunikation

En effektiv arbetsprocess med digitala verktyg och en snabbfotad contentgrupp säkrade upp ett kontinuerligt flöde av träffsäker kommunikation. Med webben som nav skapades content marketing-aktiviteter som sedan distribuerats ut till rätt målgrupp, i rätt kanal, vid rätt tidpunkt. Genom en kombination av sociala medier-kampanjer, sponsrade inlägg, organisk SEO, PR och social selling lyckas Bygglogistik idag fånga upp kunder och potentiella anställda var de än befinner sig. Något som, förutom större varumärkeskännedom och växande internt engagemang, bland annat resulterat i fler kvalificerade leads och rekordmånga kvalitativa jobbansökningar.

IMG_3079-small
IMG_0731_small
IMG_3075_small
>
RESULTATET

Stolta medarbetare, ett attraktivt varumärke och en relevant och tydlig roll – nu, och imorgon

 

Positionera Bygglogistik som en del av den cirkulära ekonomin. Förenkla och förtydliga erbjudandet. Kommunicera med kunder tidigt i köpprocessen och etablera Bygglogistik som experten i sin bransch. Stärka arbetsgivarvarumärket och rekrytera framtidens talanger.

  • Positionerings- och varumärkesarbete
  • Ny visuell identitet och re-branding
  • Driva den interna förändringsprocessen
  • Events
  • Marknadsplan och omni-kanalstrategi
  • Marknads- och säljstöd
  • Webbplats
  • SEO
  • Brandfilm
  • Logistikkalkylator och leadsgenerering 
  • Employer branding och karriärwebb
  • Employer brandingfilmer
  • Content marketing i webb, eDR och sociala medier
  • PR

Vill du veta mer om hur vårt förändringsarbete och strategiska partnerskap kan utveckla din affär?

Och få saker att hända? Kontakta Marcus, vår Business Strategist & Partner.

Gå tillbaka