Ableton Loop 2017 - Så blev mjukvaruföretaget en rörelse

Starka relationer och äkta engagemang i ett varumärke kräver mer än en bra produkt. Carl Jönsson, conceptualizer & storyteller, på 2028, åkte till Berlin för att uppleva den elektroniska musikens väckelsemöte Loop 2017, arrangerat av mjukvaruföretaget Ableton AG.

Förr spelades musik in på rullbandspelare. Idag görs musik på datorer. Skiftet från analog till digital teknik inleddes på 80-talet men slog igenom brett först i slutet på 90-talet. Digitaliseringen av tekniken har medfört en demokratisering av musikproduktion där hits idag – som det konstaterats många gånger –  lika gärna kan ha skapats i ett sovrum, som i en stor och dyr studio.

 

För detta behövs ett program, en så kallad “DAW” – Digital Audio Workstation. Ledande på marknaden är Avid Pro Tools och Apple Logic. Men detta gäller framförallt etablerade genrer. När det ska göras grime i södra London, nyskapande techno i Berlin eller futuristiska beats från Los Angeles – väljer kreatörerna allt oftare programmet Ableton Live, som genom sitt annorlunda arbetsflöde stimulerar till ny slags musik.

“Culture eats strategy for breakfast”

Djupare än så ska inte den här artikeln gå i ämnet musikproduktion. Men även för den som nöjer sig med att höra musiken som kommer ut, och inte bryr sig om hur den blir till, är Ableton intressant att betrakta från ett perspektiv om kommunikation och varumärke.

“Culture eats strategy for breakfast” är ett uttryck myntat av ekonomiprofessorn Peter Drucker. Kanske passar det också Abletons utveckling. Sedan starten 1999 har man gått från att erbjuda Live – ett nytt inspirerande verktyg, till att driva och inspirera en hel rörelse av musikskapare. En rörelse som Ableton på alla sätt befinner sig mitt i, eftersom såväl företagets grundare som representanter är just musiker.

Ett toppmöte för musiker

Sedan några år träffar man inte bara Ableton på event som SXSW i Austin, Texas  de har också sitt eget väckelsemöte i Berlin. Ableton Loop – “A summit for music makers” samlar under tre dagar i november ca 2000 deltagare, föreläsare  och artister för workshops, föredrag och föreställningar i Funkhaus – Östtysklands gamla radiohus beläget utmed floden Spree. Världens största sammanhängande studiokomplex, byggt på 50-talet, med storslagna salar avsedda för inspelningar av hela symfoniorkestrar.

Funkhaus Sal 1 är en inspelningsstudio på 900 kvm, ungefär dubbelt så stor som legendariska Abbey Road, Studio One i London.

 

2017 medverkade bland annat jungle-pionjären Goldie, Prince ljudtekniker Susan Rogers, engelske dj-legenden Gilles Peterson, Björks mastering-engineer Mandy Parnell, Nosaj Thing som gjort beats åt Kendrick Lamar, men också svenska David Möllerstedt från synth-tillverkaren Teenage Engineering. Kort sagt, genierna bakom artisterna i rampljuset.

 

Musiken, inte produkten, står i centrum

En intressant aspekt av Loop är att det inte är Abletons produkter som står i centrum – utan musiken i sig, ljudkonsten och kompositionerna. Sprängandet av gränser. De inbjudna föreläsarna och artisterna behöver inte ens använda sig av Abletons program eller instrument – flera berättar istället om hur de använder konkurrenternas programvaror, eller kanske enbart gammal analog teknik.

Men på Loop spelar det där ingen större roll. Det viktiga är att ny och intressant musik blir gjord och att alla kan inspirera varandra.

Som event betraktat känns Loop också nytt. Det är ingen branschmässa och inte någon vetenskaplig konferens, ingen musikfestival och ingen tredagars intensivkurs. Samtidigt är alla dessa associationer relevanta, Loop är både ett företagsevent och något som känns underground, där fokus ligger på inspiration snarare än information.

Photo: Ira Lobanok

Start with why

Sett ur teoretiskt varumärkesperspektiv kan Ableton ses som ett exempel på ett ”civic brand” som blivit framgångsrikt och större än sina produkter just genom att tydligt visa att man existerar för ett högre syfte. Läser man innantill på ableton.com har man snart stoffet för en snabb analys av företagets Vad, Hur och Varför. Formulerat efter den modell som Simon Sinek använder för att analysera Apple i sin kända TED-föreläsning Start With Why, kan Ableton beskrivas så här:

  • Why?
    Together we have the skill and knowledge to contribute to something big: to help shaping the future of music culture.
  • How?
    We only work on a few products and we strive to make them great, making tools that let music makers around the world create amazing things.
  • What?
    We make Live, Push and Link — unique software and hardware for music creation and performance.

Utifrån en stark kärna har Ableton skapat en intern kultur som de kan föra vidare och dela med sina kunder och användare. För utifrån samma kärna upplevs det som logiskt att Loop erbjuder en hel föreläsningsserie inriktad på hur musikundervisningen kan utvecklas för framtiden. Och the Nile Project, musiker från Östafrika, som vill skapa fred mellan sina olika länder genom att bygga broar av förståelse genom musiken – blir lika naturliga gäster som houseartister från New Yorks gayklubbar och tyska technopionjärer.

Det är en gemenskap jag gärna vill vara en del av. När biljetterna för 2018 lottas ut kommer jag hålla tummarna.

Hårt.

 

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

Gå tillbaka