På 2028 New World Agency ser vi lite annorlunda på det kommande. För det första tror vi inte att det nya är så avlägset, i många fall är det redan här. Men framförallt ser vi vikten av att prata om framtider snarare än framtiden.

Framtiden är vi vana att prata om. I alla tider har vi fantiserat om den som avlägsen och fjärran, utan större krav på aktion. Den dagen den sorgen, som talesättet heter.

Ja, det finns något väldigt behagligt i att få säga manãna, låta saker bero, bordlägga frågan, skjuta upp det obehagliga. Det är mänskligt, men ingen vettig strategi.

Olika scenarios

Det finns två skäl till detta. Att tänka i framtider handlar dels om att vara öppen för många olika scenarios, att tänka smart och göra sig flexibel. Men inte minst handlar det om insikten att framtider yttrar sig på många olika plan.

Teknisk acceleration

Den tekniska utvecklingen som gett oss bilar, telefoni, tv, persondatorer och internet kommer att fortsätta med VR och AI, Cloud computing, Internet of Things och Business 4.0. Och runt hörnet väntar nanoteknik och idéer vi inte hört talas om än.

Nya värderingar

Men precis lika viktigt är det att förstå den utveckling som parallellt sker i våra värderingar, i vår moral. Vi uppfostrar till exempel våra barn annorlunda än förr, vi umgås på andra sätt och vi bär på andra attityder och förväntningar på vad livet ska ge oss.

Till exempel är den generation, millennials, som nu i allt högre grad tar över beslutsfattande positioner betydligt mer värderingsstyrda än sina företrädare. Företagen de representerar kan vara dina vanliga kunder, men det handlar om nya relationer och nya krav du ska möta.

All denna samtidiga utveckling är det vi på 2028 kallar framtider. Utmanande så klart, men framförallt spännande och det som gör det så roligt att gå till jobbet. Det är därför vi är en New World Agency.

 


 

Vill du veta mer om framtiderna för ditt företag?

Slå en signal till Hans och hör hur vår workshop och strukturerade process kan ge er rätt riktning och kraft framåt.

Gå tillbaka