Hur hittar man framtidens talanger i en bransch som skriker efter arbetskraft?

Vill ni attrahera morgondagens topptalanger måste ni jobba med fler parametrar än lön och belöning. Emma Nilsson, strateg och content manager på 2028, listar fem sätt att locka till sig nya medarbetare – och få befintliga kollegor att stanna längre.

Allt fler branscher upplever brist på arbetskraft. Orderstocken växer stadigt, men tillgången på medarbetare har inte riktigt hängt med. Idag rapporterar till exempel många företag i byggbranschen att deras främsta hinder för tillväxt är just bristen på rätt kompetens. För att råda bot på problemet kommer det krävas stora satsningar på politisk nivå, med fler utbildningsplatser och bättre lärlings- och yrkesutbildningar.

Men vad kan ni som sitter med problemet i famnen göra själva, redan idag? Och vad kan mindre spelare göra för att hitta, attrahera och behålla framtidens talanger?

Svaret är inte nödvändigtvis högre löner, utan bättre employer branding.

 

Att skapa ett starkt arbetsgivarvarumärke

För att förstå hur vi kan rekrytera bättre måste vi även förstå tankarna bakom employer branding. I korthet handlar employer branding om hur vi som företag uppfattas av våra potentiella, nuvarande och framtida anställda. Arbetet med employer branding går alltså ut på att stärka företagets varumärke utifrån ett arbetsgivarperspektiv. Målet är att få så många nöjda anställda som möjligt och positionera sig som den bästa arbetsgivaren i sin bransch. Men hur gör man då det?

Som så ofta när det kommer till komplexa frågeställningar finns det inga enkla svar. Alla satsningar på employer branding måste göras långsiktigt, och såklart anpassas till de utmaningar som det enskilda företaget står inför. Men det finns några generella tips till vad alla företag bör tänka på. Här kommer fem punkter som verkligen har hjälpt våra kunder i deras förändringsresa till att bli attraktiva arbetsgivare:

 

1. Ha processerna och plattformarna för rekrytering på plats

Bra processer är en förutsättning för att lyckas med employer branding på sikt. Att lägga ut rekryteringen på olika bemanningsföretag blir vanligare och vanligare, men i längden kan det faktiskt vara mer effektivt att arbeta med HR- och rekryteringsfrågorna internt – även på ett mindre företag. Förstås under förutsättningen att rätt verktyg och plattformar finns på plats.

 

 

En kund som förstått värdet av detta är Bygglogistik. Precis som alla andra företag i byggbranschen står de inför utmaningen att hitta och knyta till sig nya medarbetare. Tack vare implementering av ett nytt digitalt HR-verktyg och en ny karriärsida på deras webbplats har det blivit enklare att hantera rekryteringsprocesserna internt – samtidigt som kontakten med målgruppen har förbättrats avsevärt.

 

– Det nya arbetssättet har verkligen underlättat min arbetsvardag i jakten på att hitta nya medarbetare, samtidigt som vi kan stärka vårt employer brand med tydlig kommunikation och rätt förväntningar till våra potentiella kandidater.

Pierre Nyberg, HR-ansvarig på Bygglogistik

 

2. Prata om varför ni gör det ni gör

Dagens och morgondagens medarbetare utgörs till stor del av generationen som brukar kallas för “millennials”: personer mellan ca 20 och 35 år. De är mer värdestyrda än tidigare generationer och värderar ofta en högre mening med sitt arbete framför hög lön. Självklart är det fortfarande viktigt att erbjuda schyssta villkor, men för att vara en relevant arbetsgivare måste ni se till att hitta och formulera ert “why” – ert högre syfte. Varför går ni till jobbet på måndag morgon? Och varför ska era anställda göra det?

 

Ta rätt position för framtiden: Så kan vi på 2028 hjälpa er att hitta ert högre syfte

 

3. Underlätta steget in i branschen

Trots bristen på arbetskraft är det fortfarande svårt att komma ut som nyexaminerad och slå sig in i arbetslivet. Här har vi som arbetsgivare en viktig uppgift: vi måste förenkla steget från skolbänken till verkligheten.

Traditionellt sett har branschen löst detta genom traineeplatser och praktik, och det är jättebra. Om man gör det på rätt sätt vill säga. Att sätta i system att ta in nya praktikanter på löpande band, “bara för att”, gör ju också att man blir beroende av oavlönad arbetskraft. Då är det bättre att se praktikperioden som en provanställning – och varje praktikant som en framtida anställd.

 

Är du vår nästa kollega?  Sök praktik hos oss!

 

 

Att erbjuda extrajobb är också en möjlighet som fler företag borde se över. Många studenter jobbar redan extra på kvällar och helger, så varför inte erbjuda en arbetsplats där man utöver bra lön och härliga kollegor dessutom får praktisk erfarenhet och ett försprång i karriären? Om man dessutom lyckas hitta formen för hur man slussar studenterna vidare in i företaget efter examen har man som företag mycket att vinna på ett sådant upplägg.

 

4. Visa upp möjligheterna att utvecklas i företaget

Om era nyanställda medarbetare känner att de har möjlighet att avancera och utvecklas i företaget kommer de att jobba kvar längre. Se till att sätta upp en strategi för hur ni ska attrahera topptalangerna att stanna och lansera initiativ som signalerar att ni vill framåt och värderar den enskilda personens insats, såsom traineeprogram, egna interna projekt och tidigt ansvar.

Som exempel har vi bland annat hjälpt vår kund Bygglogistik att arbeta fram en tydlig karriärtrappa som visar hur de olika rollerna i företaget samspelar i projekten, och hur man kan avancera till nästa nivå och ta mer ansvar ju bättre man lär sig det praktiska ute på varje projekt.

 

Se mer: Kolla in karriärtrappan på Bygglogistiks karriärsida

 

5. Se dina anställda som dina bästa ambassadörer

Det kanske inte behöver sägas, men vi säger det ändå – den bästa employer brandingen är såklart nöjda medarbetare. Sju av tio jobb förmedlas fortfarande via kontakter, enligt statistik från SCB och Svenskt näringsliv. Tillsammans med den ökande användningen av sociala medier i jobbsökarsammanhang blir rekommendationer från bekanta och tidigare medarbetas upplevelser ännu viktigare. Att jobba för att få nuvarande medarbetare att trivas är därför den viktigaste employer branding-investeringen av alla.

 

Artikeln publicerades ursprungligen för Bygglogistik på bygglogistik.se.

 


Vill ni ha hjälp att utveckla er employer branding?

Vi på 2028 New World Agency kan hjälpa er att sätta upp en långsiktig plan, formulera en gemensam vision och engagera hela organisationen i förändringsarbetet.

Kontakta Hans och boka en kostnadsfri workshop, så ser vi över vad vi kan skapa tillsammans!

Gå tillbaka