Håller Tesla Semi vad Elon Musk lovar - och spelar det någon roll?

Den som är bäst på att visa oss sin bild av framtiden, kanske också är den som får realisera den. Kapplöpningen om framtidens mobilitet handlar inte bara om teknik utan är också en kamp om våra tankar.

När Elon Musk och Tesla Motors häromdagen presenterade sin första lastbil, Tesla Semi, var det med stora utfästelser inom allt från säkerhet, ekonomi, räckvidd och prestanda. Huruvida lastbilen kommer hålla vad Musk lovar återstår att se.

Ett väckelsemöte

Som mediafenomen är lanseringen intressant ur flera synvinklar. Elon Musks presentation följer i stort sett det mönster som Steve Jobs etablerade. Vi har vant oss vid att det är så här framtiden presenteras, av en teknologisk evangelist på en scen.

Det går att räkna på energiåtgång, batteriladdningstid och ifrågasätta om Teslas löften är möjliga. Det kan finnas en hel del poker i det här. Vad vi redan sett är att Tesla har tagit på sig ledartröjan och pekar så starkt mot en elektrifierad framtid att få andra tillverkare ens vågar nämna några andra tekniker. Även Nikola driver utvecklingen. Allt marknaden tycks vara intresserad av är därför hur långt fordonstillverkare har kommit i sin elektrifiering.

Att äga folks förväntningar

Elon Musk har tagit en position där han bestämmer trenden, och tar ett grepp om våra förväntningar om framtiden. Resultatet kan bli att det är han som får realisera den.

Vad kan man som tillverkare idag lära sig av detta?

Jo, det är viktigt att visa att man har en vision om framtiden. Att man är på väg mot något spännande och att man har nya spännande nyheter som väntar runt hörnet. Micael Dahléns bok Nextopia för några år sen handlade om just detta – hur mycket vi styrs av våra förväntningar.

Det måste finnas något att tissla och rassla om

Att fullständigt låsa om sig, för att utveckla färdiga produkter som sedan lanseras, kan innebära att man missar tillfällen till kommunikation, varumärkesbyggande och att ta position i viktiga framtidsfrågor. Utmaningen är att ha dörrarna lagom mycket på glänt, så att världen kan ana hur mycket spännande som händer inne i framtidslabbet.

Här finns det mycket att lära av Tesla.

 

 

 


Hur bygger du kundernas förväntningar inför en cirkulär ekonomi? 

Mycket står på spel i den omställning alla företag nu tvingas till. Har du en klar strategi för hur ditt företag ska klara er digitalisering och hållbarhetsarbete? Eller behöver ni en speaking partner? Kontakta Hans Langenius, CEO och Business Strategist på 2028 New World Agency för att höra vad vi kan bidra med.

Gå tillbaka