Hur mångfacetterat är ditt varumärke?

När ett varumärke möter sina kunder online ställs nya krav på personlighet och utstrålning. Att endast representera sina kärnvärden räcker inte. Ska man bli kompisar online krävs det att man förmår fascinera på många olika sätt.

En allmän uppfattning är att sociala medier ställer nya krav på ett varumärke. Det måste helt enkelt kunna bete sig som folk – ställa frågor lika ofta som det pratar självt. Inga konstigheter.

En mer utmanande insikt är att varumärken behöver bli mångdimensionella, komplexa precis som människor är, för att vi ska ha något intresse av att umgås med dem online.

Här hamnar klassisk varumärkesstrategi på kant med den digitala verkligheten. Det har varit en gammal sanning att företag ska ”äga” en kvalitet, som Volvo gjort med säkerhet. Det är fortfarande viktigt, men det räcker inte för att vi ska vilja umgås.

Istället gäller det att förstå vad som får era kunder att hänga online och vilka behov de har där. Ju fler behov ni kan svara upp mot desto intressantare blir ni att umgås tillsammans med.

Till exempel måste ett varumärke kunna vara roligt och inspirerande, erbjuda något vackert eller användbart. För pratar man bara om sin egen förträfflighet blir man skrytmånsen på festen.

Som alla diskret flyttar sig längre ifrån.

Gå tillbaka