Så blir digitaliseringen en lavin i flera branscher

För den som fastnar i en lavin gäller det att simma och göra sig stor för att hålla sig kvar på ytan och inte drunkna i snömassorna. Ungefär samma princip för överlevnad tycks gälla i dagens musik- och modevärld. Strategier och affärsmodeller måste förnyas.

Det myckna snöandet i de svenska fjällen gjorde att Naturvårdsverkets fjällsäkerhetsexpert häromdagen satt i morgonsoffan i SVT Morgonstudion och gav överlevnadstips kring hur man ska bete sig om man dras med i en lavin.

Och visst, överlevnadstips tycks behövas lite varstans, för visst kan också digitaliseringens snabba utveckling liknas vid en lavin som drar fram.

Modeföretag i kris

Som exempel kom nyheten häromdagen att modeföretaget Boomerang gått i konkurs. I intervjun med Ekot förklarade vd:n att företagets svårigheter berodde på att man suttit fast i gamla strukturer och med en kostsam retail-organisation.

 

Detta är de långt ifrån ensamma om i en modevärld där online-handeln tar över. H&M ifrågasätts och kritiseras just nu för bristande förmåga att hänga med i branschens utveckling och många mindre klädmärken går under.

Nya affärsmodeller krävs

Den gamla traditionen att leverera en kollektion för vår/sommar en för höst/vinter verkar vara en sårbar affärsmodell i en tid när online-handel växer sig allt starkare. Kunden söker nyheter hela tiden, inte två gånger om året.

 

Ständigt aktuell – för att överleva

En parallell kan dras till musikbranschen där en artist som Drake gått i bräschen för tätare släpp. Istället för att släppa ett fullängdsalbum vartannat, vart tredje år handlar det för många idag om att ständigt vara aktuell genom många mindre släpp – mixtapes och singlar – och att överraska med releaser som inte förannonserats.

 

Istället för stora kollektioner och långa album är enskilda nyheter och korta EP:s en strategi för att ständigt finnas på konsumentens radar inom mode och musik.

Förutsättningarna och rätt sätt att förnya affärsmodellen skiljer sig åt i olika branscher. Gemensamt är vikten av att vara öppen för nya möjligheter, redo att ompröva gamla sanningar och ha modet att testa annorlunda idéer. En sak är vi säkra på, framtiden blir inte business as usual.

 

 

 


Vilken lavin står ditt företag inför – och hur tänker ni hålla er flytande?

Vi på 2028 berättar gärna mer om hur vi driver förändringsprocesser knutna till digitalisering för våra kunder. Vill du veta mer? Kontakta Marcus Sjölin, Lead Business Strategist på 2028 New World Agency.

 

 

 

 

 

 

 

 

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSparaSparaSpara

SparaSpara

SparaSparaSparaSparaSparaSparaSparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

Gå tillbaka