Så påverkas ditt företag av de nya Facebook-algoritmerna

Tiden vi lägger på Facebook ska bli mindre, men kvaliteten högre. Det är Mark Zuckerbergs mål när Facebook ändrar sin algoritm för att prioritera relationer till vänner och familj istället för företag och mediabolag. Emma Nilsson, Strateg & Content Manager på 2028, resonerar hur företag måste arbeta med nya metoder för att lyckas på Facebook framöver.

I torsdags natt gick Mark Zuckerberg ut med nyheten om att Facebook i år kommer att genomgå drastiska förändringar:

Istället för att som tidigare hjälpa användare att hitta relevant innehåll kommer Facebooks algoritmer nu styras mot att hjälpa användarna att ha meningsfulla sociala interaktioner. I praktiken innebär det att innehåll från vänner och bekanta kommer att prioriteras framför inlägg från företag och mediebolag.

 

Mitt personliga jag känner bara 😍 😍 😍, men mitt professionella jobb-jag känner mest 😱😱😱. Det är förstås inte första gången som Facebook uppdaterar sina algoritmer, men den här gången förväntas förändringen bli större – och alla vi som jobbar med företags sociala medier kommer att påverkas.

 

Men istället för att skriva ytterligare ett inlägg om hur detta kommer att bli dödsstöten för företag på Facebook (eller hur detta är “en kniv i ryggen” på alla mediaentreprenörer) borde vi prata om vad vi kan göra åt det. Om vi fortfarande vill spela efter Zuckerbergs regler – vilket vi nog faktiskt vill, med tanke på att tre fjärdedelar av befolkningen fortfarande använder Facebook – finns det en del saker att tänka på.

 

 

Så påverkar förändringarna ditt företag:

 

  • Att enbart skapa kul eller inspirerande content räcker inte längre. Det innehåll som kommer att premieras i ditt och dina vänners flöden är de inlägg som driver sociala interaktioner – inte passivt tittande på fängslande (och tidskonsumerande) videoklipp. Det gör att vi måste tänka om helt kring den contentskapande processen och verkligen skapa innehåll som engagerar. Vilket i sin tur kommer ta mer tid, och kosta mer pengar.

 

  • Den organiska spridningen kommer minska ännu mer än vad den redan har gjort. Sponsrade inlägg kommer därför att bli ännu viktigare, men ännu dyrare nu när fler aktörer kommer att slåss om färre annonsplatser.

 

  • I takt med att företags egna kanaler får svårare och svårare att nå ut ökar behovet av personliga avsändare. Det gör bland annat att betydelsen av social selling kommer att öka. Och inte bara i säljteamet, utan som ett bredare begrepp för hela organisationen. (Vilket egentligen är rätt så positivt för alla B2B-företag där ute, som trots sitt rykte om att vara rationella egentligen är de mest relationsbaserade företagen som finns.) Den gamla klyschan om att “medarbetarna är företagets viktigaste resurs” blir på så sätt aktuell igen, för det är ju faktiskt medarbetarna som har chansen att bli företagets räddning här. Men det ställer också väldigt höga krav på kommunikations- och marknadsavdelningen. Hur hanterar vi situationen när alla anställda blir (eller uppmanas att bli) företagets kommunikatörer?

 

  • Att alla enskilda medarbetare blir företaget ambassadörer utåt leder oss in på begrepp som influencer marketing. Eller kanske framför allt potentialen i micro influencers, det vill säga personer med mindre konton eller färre antal följare som ofta har större trovärdighet än personer med stora konton och många hundratusen följare. Här har B2B-företagen fortfarande mycket att lära – och stor potential att hämta, om man gör det på rätt sätt.

 

“Time well spent” – en ny form av hållbarhet

Hur vi upptar människors tid, som ju faktiskt är vår viktigaste och mest dyrbara resurs, är en fråga som borde ingå i hållbarhetsarbetet i alla moderna teknik- och mediaföretag idag. Men få har tagit ansvar för detta. Det menar rörelsen Time well spent, som länge har jobbat för att just Facebook, Google och andra företag ska utveckla teknik som på riktigt kan hjälpa oss människor – inte bara få oss att stanna kvar vid skärmen längre. Att Zuckerberg i sitt uttalande nu säger att de i och med förändringarna räknar med att användarna kommer spendera mindre tid på plattformen kan därför ses som ett steg i rätt riktning – mot en mer hållbar teknikutveckling. Nu kan vi bara hoppas på att andra följer efter. 

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara


Hur når ditt företag ut 2018?

Vill du ha hjälp att tackla de nya förändringarna, eller råd kring hur ditt företag kan hitta nya och kreativa sätt att nå era målgrupper på? Kontakta Marcus Sjölin, Business Strategist & Partner här på 2028 New World Agency.

Gå tillbaka