User-generated content – kan du reglerna?

Det pratas mycket om user-generated content just nu. Du kanske till och med redan har implementerat det i din content marketing-strategi. Men har du koll på vilka regler som gäller?

Kärt buzzword-barn har många namn. UGC (även känt som UCC – user-created content) betyder användarskapat eller användargenererat innehåll. På Wikipedia definieras begreppet som “digitalt innehåll, till exempel filmer, texter, nyheter och reklam, som skapats av användare av en webbtjänst.” Främst förekommer det här fenomenet på sociala medier.

I en värld som kräver autencitet, transparens och trovärdighet för att folk ska orka bry sig har UGC seglat upp som en populär varumärkesstrategi. För att slänga in lite siffror: 86% av millennials  säger att UGC är en bra indikator på varumärkets kvalitet och styrka. 

 

User-generated content på Instagram

Vi kan fokusera på Instagram. Kanske har du en egen hashtag kopplat till ditt varumärke, som du uppmanar dina följare att posta under? Toppen! Lyckas du med UGC kommer du då få ett snyggt, uppdaterat och trovärdigt flöde i dina digitala kanaler – gratis. So far, so good.

Men får man reposta människors bilder hur som helst? Nja, inte egentligen. Många företag jobbar efter devisen “gör först, fråga sen”. I bästa fall innebär det att reposta en bild och  cred till fotografen. Men det finns faktiskt lagar kring UGC.

För att vara på den säkra sidan har vi knåpat ihop en best practice med fyra steg att följa.

 

UGC –best practice i 4 steg:

  1. Försäkra dig om att personen som postat faktiskt äger originalbilden.
  2. Be sedan om lov att få reposta den genom att kommentera på bilden och be personen svara med till exempel en #. Så här gör exempelvis e-handelsföretaget Nelly.com:

 

  1. Har du en terms of use for UGC-sida? Ännu bättre. Lägg med länken till den i din kommentar.
  2. Och när du tillslut lägger ut bilden: kom ihåg att ge ordentlig fotocredit till originalpostaren! (Tagga inte bara in personen i bilden utan se till att skriva ut det i din caption också.)

 

Lycka till!

 


Behöver du hjälp att kicka igång er närvaro i sociala medier?

Eller tips på hur ni kan ta fram innehåll som engagerar och gör era kunder till ambassadörer? Kontakta Sofia Johansson, Content Producer och Social Media Manager här på 2028 New World Agency.

Gå tillbaka