Dekora

Så blev hållbart kakel en väg för tillväxt.

Kan man verkligen förvandla en leverantör av byggnadsmaterial till en trendsättande ledare inom lifestyle med höga hållbarhets-ambitioner? Jadå, det är precis vad 2028 lyckades med i samarbetet med vår ambitiösa och hängivna kund Dekora.

Dekora catalog
Dekora catalogue

Dekora är en av Sveriges ledande grossister av kakel och klinker för badrum, kök och golv. Precis som många andra företag står detta familjeföretag från Småland inför stora utmaningar i övergången till en cirkulär och digital ekonomi. Inköpsbeteendet inom B2B håller på att förändras och kraven på hållbara val ökar bland konsumenterna.

 

Nya kanaler till slutkunder

I kakelbranschen har den årliga katalogen länge varit den viktigaste kommunikationskanalen. Men digitaliseringen har medfört att också detta förändrats och att många leverantörer upplever ett behov av att prata direkt mot slutkunderna, inte minst i digitala kanaler.

2028 New World Agency fick uppdraget att förnya och modernisera Dekora som varumärke, att göra deras hållbarhetsarbete känt och att etablera en ny närvaro på Internet och i sociala medier.

 

Utveckling av nya produktlinjer

Baserat på insikterna vi lärde oss i processen såg vi Dekoras möjlighet att utveckla ett nytt attraktivt erbjudande för att möta de nya kraven från dess slutkunder. För revitalisera och stärka Dekoras varumärke som ett attraktivt, trendigt och hållbart val tog vi fram två nya produktlinjer, Dekora Green och Dekora Trend.

Vi uppdaterade företagets grafiska profil och gav därmed Dekora en visuell identitet som kunde matcha företagets ambitioner, och därmed tydliggöra omvandlingen från en traditionell leverantör till en trendsättande ledare inom lifestyle, med en tydlig position inom hållbarhet.

 

En ny närvaro i sociala medier

Revitaliseringen av varumärket möjliggjorde en långsiktig strategi för hur Dekora kunde digitaliseras och erbjuda omnikanal-upplevelser av varumärket samtidigt som man etablerade inspirerande relationer till slutkund genom sociala medier som Instagram.

Vi är också stolta över att Dekora under vårt samarbete valde att investera i solpaneler för att göra hela anläggningen i Anderstorp självförsörjande med förnybar energi. Vilket gjorde att varumärket och dess kakelplattor blev ännu mer hållbara.

Dekora catalog
Dekora catalogue
Dekora catalog

Vill du veta mer om våra mest populära tjänster?

 

Ta kontakt med Marcus eller Ingrid. De hjälper dig gärna!

Marcus Sjölin

Marcus Sjölin
Opportunity &
Growth Officer

Ingrid Kraappa

Ingrid Kraapa
Operations &
Digital Solutions