Ompaketering för en längre värdekedja.
Från leverantör av skruvar och muttrar till att bli en one stop shop för small parts. Fameco bestämde sig för att ta hand om en större del av värdekedjan i monteringsindustrin. Vi fick vara med och driva förändringsresan MindShift.




Famecos smådelar som exempelvis skruvar, muttrar, brickor och clips sitter produkter från några av de mest namnkunniga svenska exportföretagen. Men ny teknik och nya affärsmodeller ritar om spelplanen för alla i tillverkningsindustrin och det kräver nya sätt att tänka och arbeta. Fameco siktade på att bli en systemleverantör till fler kunder och detta behövde en annan paketering.
2028 fick uppdraget att ge Famecos erbjudande ett nytt utseende och ett nytt innehåll. Det innebar bland annat en ny grafisk profil, webbsida, PR och allt sånt som brukar göras vid ett kursbyte. Men framförallt ett manifest som vänder sig till både kunder, partners och medarbetare. Manifestet fick namnet MindShift och gavs ut i en bok som på ett tillgängligt sätt beskriver de utmaningar både Fameco och resten av industrin står inför. Hur ska man tänka och agera i en ny världsordning?
Fameco lyckades bra med sitt förändringsarbete och drog till sig uppmärksamhet från industrikoncernen Keller & Kalmbach som köpte bolaget hösten 2020.










Vill du veta mer om våra mest populära tjänster?
Ta kontakt med Marcus eller Sara. De hjälper dig gärna!

