Gamlestadens Fabriker

Hur lyckas man med en tävling i sociala medier? 

Har du någon gång gillat, delat och taggat vänner i ett inlägg på Instagram i syfte att vinna något? Tävlingar i sociala medier är ett populärt och kostnadseffektivt sätt för företag, stora som små, att nå ut i bruset och skapa engagemang i sina kanaler. 

På uppdrag av Gamlestadens Fabriker och Platzer Fastigheter arrangerade vi en instagramtävling där vi lät områdets vision inspirera tävlingsupplägget. En strategi som på en tvåveckorsperiod ökade följarskaran med 30%.



Gaustablikk Fjellresort

Låt visionen spegla tävlingen

Det är en del saker man behöver tänka på för att driva en tävling i sociala medier. Förutom lagar och regler som behöver tas hänsyn till, är det viktigt att låta tävlingen och priset spegla verksamheten. För Gamlestadens Fabriker, vars vision är “Göteborgs mest kreativa plats att arbeta på”, blev det självklart för oss att tävlingens pris och innehåll skulle vara något från traktens egna kreatörer.

Effekten av kreatörer och influencers

Clara Fina Frisk är egenföretagare och smyckesdesigner i Gamlestaden, vars produkt blev tävlingens pris. Tävlingen drevs på Gamlestadens Fabrikers instagram och i ett nära samarbete med Clara spred hon ordet i sina egna kanaler med en följarbas på nära 8 000 instagramanvändare.

Att ta tillvara på innehåll

Att driva en tävling innebär också att skapa innehåll. I samband med tävlingen och samarbetet passade vi på att samla in och skapa mer innehåll, som vi sedan publicerar och distribuerar i Gamlestadens Fabrikers digitala kanaler vid andra tillfällen.

En ökning med 30% följare

Genom sponsrat innehåll mot utvald målgrupp på Instagram, samt spridning i Claras kanaler ökade Gamlestadens Fabrikers följarskara med 30% under en tvåveckorsperiod. Ökningen innebar 205 nya följare, varav 147 av dessa deltog i tävlingen.



 

Vill du veta mer om våra mest populära tjänster?

 

Ta kontakt med Marcus eller Sara. De hjälper dig gärna!

Marcus Sjölin

Marcus Sjölin
Opportunity &
Growth Officer

Ingrid Kraappa

Sara Wågenberg
Project Manager &
Content Strategist