En hel destination
samlad i ett
bokningssystem.
För att göra det smidigt och enkelt för kunder att boka hela sitt fjälläventyr behövde Gausta ett nytt digitalt bokningssystem som kopplade ihop alla erbjudanden på plats. 2028 implementerade, designade, testade och lanserade den nya plattformen inför vintersäsongen 2020/2021.

Att ha en bra bokningssajt online blir allt viktigare i resebranschen. Redan 2018 bokades 82 procent av alla resor via en webbplats eller app i telefonen, en siffra som förväntas öka även under kommande år. Och andelen resor som bokas via mobiltelefonen ökar mest. Samtidigt vill allt fler gäster ha möjligheten att jämföra alternativ och boka hela sin resa på ett och samma ställe. Det är några av insikterna som tagits till vara på när destination Gausta nu får en ny bokningsplattform.
Som ny gäst på Gausta har det tidigare varit svårt att få en överblick över alla bokningsbara produkter. Dessutom har alla bokningsbara produkter funnits i olika system. Gästerna har behövt boka boendet på en hemsida och liftkorten på en annan.
2028 ledde och genomförde projektet
Genom att samla ihop allt i ett system kunde 2028 New World Agency driva på digitaliseringen av Gausta för att skapa en bättre kundupplevelse. 2028 implementerade det nya bokningsverktyget, kopplade ihop API:er från flera olika system och integrerade verktyget på sajten gausta.com. Allt detta var möjligt tack vare bredden på kompetenser under ett tak – med allt från marknadsstrategi, digital strategi, back-end och front-end utveckling, design och framtagning av innehåll.
Hoppas att fler följer efter
I mitten av september lanserades det nya bokningssystemet för allmänheten. Och sedan dess är det alltså möjligt att köpa både liftkort och övernattning på gausta.com. Nu är förhoppningen att fler aktörer och företag på plats använder sig av den skapade infrastrukturen och följer efter. Ju fler som deltar, desto effektivare bokning kan Gausta erbjuda sina gäster.
Lanseringen i september var bara första steget i ett större digitaliseringsprojekt. Målet är att gästen ska kunna boka hela sin vistelse online, med allt från övernattning och liftkort till skidskola, skidutrustning, aktiviteter, behandlingar och mat.
Vill du veta mer om våra mest populära tjänster?
Ta kontakt med Marcus eller Sara. De hjälper dig gärna!

