Knarrholmen

Konsten att sälja ett paradis som inte finns. Än.

När den nedgångna semester-ön Knarrholmen skulle utvecklas till en modern dröm om ett havsnära boende fick 2028 New World Agency uppdraget att sköta såväl PR som säljkommunikation. Resultatet, ja det blev en succé.

Knarrholmen är en liten ö i Göteborgs södra skärgård, bara en 15-minuters båtresa från fastlandet. Under 40-talet skänktes ön till varvsarbetarna på Götaverken för att de skulle kunna utnyttja ön som sommarnöje. Det byggdes då ett antal stugor som fackföreningens medlemmar kunde hyra och ön fick både en liten livsmedelsbutik och en dansbana.

 

En sovande ö

Efter att ha blomstrat under de efterföljande årtionden minskade successivt intresset för Knarrholmen bland fackförenings-medlemmarna. 2014 sålde därför facket Knarrholmen och dess nu nedgångna stugor till BRA Bygg AB. Ett byggföretag som såg möjligheten att skapa något helt nytt.

Idén var att ge den sömniga Knarrholmen nytt liv genom att bygga 68 attraktiva hus, en restaurang och en ny båthamn för besökande båtar.

En kommunikationsutmaning

Även om visionen om ett skärgårdsparadis utanför Göteborg var attraktiv så fanns det utmaningar. Alla fackföreningsmedlemmar hade inte uppskattat att Knarrholmen såldes och att omvandla ön var därför politiskt känsligt. Det fanns också andra intressenter i form av en koloniförening med små privatägda stugor på den sydöstra sidan av ön.

Målet för BRA Bygg AB var att att deras planer för omvandling skulle bli godkänd, att de privata intressenterna skulle övertygas om det positiva med projektet för att lägga grunden för ett symbiotiskt förhållande, samt förstås att få de nya husen byggda och sålda.

 

Få visionen att komma till liv

För att få till stånd en smidig och friktionsfri kommunikation anlitades 2028 New World Agency. Vi etablerade därför en tydlig kommunikationsprocess för att hantera frågor, press och att förse alla stugägare med önskad information. Och framförallt skapade vi ett kommunikationskoncept och en grafisk profil för att ge alla tänkbara köpare rätt förväntningar på vad nya Knarrholmen skulle bli.
De följande kommunikationsaktiviteterna inkluderade fyra olika magazin, en webbsida, en app, VIP-event, eDR, PR-support och en exklusiv välkomstlåda till alla nya husägare på ön.

 

En fastighets-succé

Genom att låta visionen av Knarrholmen komma till liv och bli en dröm och längtan hos husköparna blev försäljningen av husen på Knarrholmen en sällan skådad succé. Under 2018 hade Knarrholmens hus ett pris per kvadratmeter som då översteg all-time-high priserna vid lägenhetsförsäljningar i centrala Stockholm.

Knarrholmen är nu återigen en ö som vibrerar av liv, och en destination för båtägare på jakt efter en bra restaurang. Ja, ön har till och med fått en padelbana vid havet.

Vill du veta mer om våra mest populära tjänster?

 

Ta kontakt med Marcus eller Ingrid. De hjälper dig gärna!

Marcus Sjölin

Marcus Sjölin
Opportunity &
Growth Officer

Ingrid Kraappa

Ingrid Kraapa
Operations &
Digital Solutions